Körber European Science Prize

Photo: Friedrun Reinhold

Awarded annually, the Körber European Science Prize honours a distinguished scientist actively conducting research in the fields of either Life Sciences or Physical Sciences in Europe. With prize money totalling €1,000,000, we strive to support outstanding scientists in their endeavours and promote innovative research with future promise.

Körber-Preisträger Svante Pääbo erhält den Nobelpreis für Medizin

Svante Pääbo
Svante Pääbo Foto: Friedrun Reinhold

Wir gratulieren Svante Pääbo herzlich zum Medizin-Nobelpreis. Die Arbeiten des 67-Jährigen haben den Blick auf die Evolutionsgeschichte der modernen Menschen revolutioniert. Sie trugen maßgeblich zu der Erkenntnis bei, dass Neandertaler und andere ausgestorbene Frühmenschen einen Beitrag zur Abstammung der heutigen Menschen geleistet haben. Damit gilt der Schwede als Begründer der Paläogenetik. Zu seinen bedeutendsten wissenschaftlichen Durchbrüchen zählt die Entschlüsselung des Neandertaler-Genoms.

2018 wurde Svante Paäbo mit dem mit einer Million Euro dotierten Körber-Preis für die Europäische Wissenschaft ausgezeichnet – und ist nun bereits der 8. Preisträger, der später auch den Nobelpreis erhielt. Pääbos Ehrung mit dem mit rund 920.000 Euro dotierten Nobelpreis unterstreicht, wie gut die Mitglieder des Körber-Preis-Kuratoriums und des Search Committee die Spitzenforschung in Europa kennen.

Svante Pääbo studierte an der Universität Uppsala Ägyptologie und Medizin. Als Doktorand – er promovierte in Immunologie – wies er außerdem nach, dass DNA in altägyptischen Mumien überdauern kann, und erlangte so fachlichen Ruhm als Pionier des neuen Forschungsgebietes der Paläogenetik. Nach seiner Promotion arbeitete Pääbo im Team des Evolutionsbiologen Allan Wilson an der University of California in Berkeley. Ab 1990 leitete er ein eigenes Labor an der Ludwig-Maximilians-Universität München. 1997 wechselte Pääbo als einer von fünf Direktoren an das neu gegründete Max-Planck-Institut für evolutionäre Anthropologie in Leipzig, wo er bis heute tätig ist.

Forschung aus Europa. Wissen für die Welt.

„Neandertaler sind die engsten Verwandten des Menschen. Vergleiche ihres Erbguts mit dem heutigen Menschen sowie anderer Urmenschen und Schimpansen liefern exakte molekularbiologische Antworten auf Grundfragen unserer evolutionären Herkunft.“

Svante Pääbo

Svante Pääbos Forschung im Porträt

Svante Pääbo erhält den Körber-Preis für die Europäische Wissenschaft

The prize winner 2022

The Körber European Science Prize 2022 goes to Anthony Hyman.

The Körber Prize 2022 is to be awarded to the British cell biologist Anthony Hyman. His research on helps us to better understand cells and the development of neurodegenerative diseases.

About the Körber Prize

Prize money in euros
1000000
Established
1984
Prizewinners later awarded with the Nobel Prize
8
Different countries research conducted
14

In 1984, our founder Kurt A. Körber established the Körber European Science Prize to honor scientific excellence in Europe. Kurt Körber’s initial idea was to support scientists in the realisation of forward-looking ideas. Only projects that promised "a significant contribution to the improvement of living conditions on our planet" were to be honored. For almost forty years now, the Search Committees and the Trustee Committee have sought to live up to this claim when selecting Körber Prize winners.

„Over recent years, the Körber European Science Prize has developed into a high-ranking European science prize. In the last ten years alone, the Körber Prize winners included seven scientists who were later awarded the Nobel Prize.“

Prof. Dr. Martin Stratmann

President of the Max-Planck-Society and Chairman of the Trustee Committee for the Körber Prize.

With the Körber Prize, Kurt A. Körber also pursued a political objective. When the prize was established in the 1980s, one of its aims was to use science to make the then still existing Iron Curtain between Eastern and Western Europe more permeable. In the first few years, the prize was awarded to research groups, but since 2005 it has been awarded to outstanding individuals conducting research at a European institution.

We are convinced that investing in fundamental research in Europe is more important than ever to keep up with the global competition for the best minds and ideas.

"It was important to the founder to emphasise three ideas: Germany, Europe and the future. The prize was intended to promote research in Europe."

Reimar Lüst

First Chairman of the Körber Prize Trustee Committee between 1984 - 1996

More about the Körber Prize

Twitter: @KoerberScience